zondag 16 januari 2011

Vaasvoeten lezen: cijfers en letters


Vaasbodem
Als je een bepaalde vaasvorm mooi vindt, dan heb je bij je verdere speurtocht vooral steun van de op de vaasbodem meegebakken cijfers en letters.

Cijfers
De getallen op de vaasvoet staan meestal voor de vorm en hoogte van de vaas. Het eerste getal is het model van het vaasje en het tweede de hoogte in centimeters. Sommige fabrikanten gaven de hoogte van een object niet aan in centimeters, maar met een getal van 1 tot en met 6, waarbij de '1' staat voor het kleinste model en maat '6' voor het grootste exemplaar uit de range.
Deze manieren van artikelnummering vind je bij vele fabrikanten terug en dat maakt het moeilijk om de merknaam te herleiden.
Soms ziet een 1 eruit als een 7, maar de 7 heeft op West-Duits keramiek een streep door het schuine deel.


Letters
Het land van fabricage is vaak simpelweg leesbaar. De meeste firma's signeerden hun producten met 'West Germany' al dan niet in varianten als GERMANY, W-GERMANY, W.GERMANY, W.-GERMANY, en W. GERM. De landaanduiding was in het Engels vanwege de beoogde wereldwijde export.
Scheurich merkte meestal met 'W.GERMANY', terwijl Bay op de bodem 'W.-GERMANY' noteerde. Afkortingen werden soms gebruikt vanwege ruimteproblemen op kleine voorwerpen.

Een 'West Germany'-vaas heeft een datering ergens tussen 1949 en 1990. West- en Oost-Duitsland bestonden immers officieel van 7 oktober 1949 tot 3 oktober 1990. In 1990 traden de deelstaten op het gebied van de Duitse Democratische Republiek tot de Bondsrepubliek Duitsland toe, waardoor Duitsland weer herenigd werd en 'West Germany' verleden tijd was.

Niet alle fabrikanten vermeldden het land van herkomst; bedrijven die fabriceerden voor het (Duitse) binnenland deden dat meestal niet. Op de vazen van de Oost-Duitse fabrikant Strehla stond vaak 'GDR' vermeldt: German Democratic Republic. Geen enkele keramiekfabrikant uit de Bundes Republik Deutschland vermeldde 'BRD'.

231-15 foto van Henrik Hansen
Een nummer zegt niet altijd alles: dit is 3 keer 231-15 van Scheurich waarvan het model door de jaren heen behoorlijk gewijzigd is

23 opmerkingen:

  1. Hello René!
    I am very happy to have found your blog!

    W. German pottery is a thing I do like very much and I am collecting and would love to go the exhibition before it fininshes, if it´s possible.
    I would like to know more about the exhibition:) I can´t find information on the Librarys homepage. Is it possible to send me your e-mail I have some questions. Greetings from cinna in Stockholm. cinnajohansson@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Rene!

    Ik heb een vaas geërfd van mijn oma, en ik had er zelf een hele tijd geleden al een ook een op de rommelmartk gekocht!! Ik houdt blijkbaar van de stijl!! Ik kom er echt net pas achter dat het van W.Germany is!! Het gaat om een W. Germany 648-40 en BAY W.Germany 959-17. Zijn deze vazen van deze makelaardij eigenlijk nog veel verkrijgbaar of is het langzaam al museum waardig aan het worden? Of te wel? Worden of zijn ze waardevol? (behalve dan voor mij zelf)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De firma Bay bestaat al lang niet meer, dus nieuwe vazen komen er helaas niet meer bij. De firma Scheurich en Otto Keramik bestaan nog wel en maken nog altijd aardewerk. Beide fabriceren nu ook een beetje in retro-stijl. Als je meer wilt lezen over deze of andere Westduitse keramiekfirma's kun je informatie op deze blog vinden.

      Er staan al diverse West-Germany vazen in musea. Bijvoorbeeld in het Keramik Museum, meer informatie op http://www.keramikmuseum.de/
      Ook op deze blog zijn een paar foto's van het museum te vinden.

      Of een vaas waardevol is, hangt er natuurlijk vanaf wat de bezitter waardevol vindt. Om enig idee te krijgen van wat de vazen waard zijn, is de snelste methode een kijkje nemen op Marktplaats.nl of eBay.de. Topstukken kosten meestal rond de 100-150 euro met een enkele uitschieter naar boven. Maar het waardevolste is dat je ervan geniet. Van de vormen, van de glazuren, toch? ;-) Veel plezier bij het verzamelen!

      Verwijderen
    2. Vanmorgen is me een ongelukje gebeurd in de tuin.. Ik had daar een prachtige blauwige vaas staan.. die daar niet hoort maar ik vanwege het mooie weer daar neergestald had met groote "boterbloemen" om de tuin wat op te fleuren voor mijn verjaardag.. die is al even geleden maar de bloemen stonden nog.. en ik had er niet meer aangedacht om de vaas naar binnen te zetten..
      Maar de wind is er dus vanmorgen doorheen gegaan.. Nu blijkt dat het ook een W. Germany vaas is.. (Scheurich-keramik 201-22) Deze vaas was eigenlijk van mijn moeder, maar die mocht ik wel lenen.. Mijn moeder vindt het niet erg.. (gelukkig) maar ik ben opgegroeit met de vaas... en nu begrijp ik denk ik waarom ik dus blijkbaar al 3 in huis had! Waarschijnlijk vanwege deze, nu kapotte vaas..

      Wat te doen met de scherven? (13 stukken Onderkant zo goed als heel) en wat kleine stukjes die niets meer waard zijn.. Is plakken een optie zou je denken? ik kan me ook geen foto herinneren waar deze vaas eigenlijk heel opstaat :( zo jammer..

      Verwijderen
    3. Ja, wat zal ik zeggen? Als u eraan gehecht bent en goed met lijm bent, dan: lijmen. Maar echt mooi zal het niet meer worden... Echt restaureren door een vakman is heel duur en als er al kleine stukjes zijn, is dat lastig. Ik zou gaan speuren op markten en eBay om een vervangend exemplaar te kopen. Maak foto's van de resten om goed te kunnen vergelijken. Als het glazuur niet te bijzonder is, kom je de vaas vast wel weer tegen! Sterkte en succes.

      Groeten van René

      Verwijderen
  3. hallo ik heb een vaas met een code van 333-35 w.germany met een zwarte stempel met het letter N er op gedrukt ben benieuwt wat voor vaas het is kan iemand me helpen ? Groetjes ricardo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo René, ken je liefhebbers van onderdelen van W. Germany vazen? Met andere woorden, ik bied een kapotte vaas aan. Belangstellenden? Vriendelijke groet, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verzamelaars willen meestal hele vazen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Rene,
    Ik heb een aardewerk plantenpot gekregen van de oma van mijn vriend. Ik heb een aantal West Germany vazen, maar dit exemplaar ben ik nooit eerder tegengekomen. Onderop staat de code GS 246/30. Kun jij er evt meer over vertellen? Ik kan je een foto sturen.
    Groeten, Denise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Denise,
      Zegt me niet direct iets, maar klinks als Oostduits... is een behoorlijk groot exemplaar...

      Verwijderen
  7. Hallo, ook hier een vraag; ik heb een vrij hoge ( 40 cm) vaas gekocht, beige met blauw. Ik heb inmkiddels een kleine verzameling van zo n 30 stuks en de meeste kan ik wel redelijk interpreteren. Deze is anders; op de boden staat Made in W. Germany, 541040. is er een fabriek die MADE IN...gebruikt? of is het gewoon een maaksel van deze of gene..
    alvast bedankt voor de moeite,
    groet,
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo René,,,,bij mij staan er 2 paarden hoofden in de vorm van een X op. En 647A, handkunstwerk. Geërfd en ik vind niets terug. Hellup !
    Gr, wigmanserik@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo renë
    Ik heb een vaas geërfd met nr1063-20 West germany met een ovale gouden sticker.vind nergens zelfde model. Ze is 21 cm en horizontale lijnen. Kan u mij wijzer maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo , ik heb een vaasje gemerkt : scheurich 523-18 w.duitsland
    hoe oud is deze en heeft het waarde

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kan uit jaren zestig of zeventig van de twintigste eeuw zijn. Waarde hangt af van welk glazuur erop zit. Tussen 5 en 15 euro maximaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb een vraag, ik heb een mooie goede vaas staan...en ben benieuwd wat het waard is...het is een witte vaas van West Germany 480-46....hoor het graag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U kunt vragen stellen in bijvoorbeeld de Facebook-groep Fat Lava lovers. Er zijn meer leuke West Germany Pottery groepen daar. Ik ben geen taxateur... en zonder foto is het al helemaal lastig ;-)

      Verwijderen
  13. ik heb een grote rode lampvoet met ramskoppen,,,men zegt dat het een caerstens is,,maar geen keurmerk of stikker te vinden ,,kan u wel een foto van de lampvoet laten zien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo, een vaas met model nummer en hoogte aanduiding. Kan deze dan door verschillende "merken" / fabrieken gemaakt worden of zou je kunnen aannemen dat deze dan van één plaats / merk komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik dus bedoel: voor een zelfde vaas met de zelfde modelnummer kan deze door verschillende fabrikanten gemaakt zijn? Zelfs door verschillende landen?

      Verwijderen