donderdag 9 december 2010

Beroemde keramiekfabrieken: Steuler



Periode: 1917-heden (sinds 1996 geen vazen meer)
Ontwerpers: o.a. Cari Zalloni (1960-1976), Heiner Balzar
Bijzonderheden: Georg Steuler richtte in 1917 de firma Steuler & Co. op. Steuler maakte in de jaren zestig en zeventig vanuit Höhr-Grenzhausen keramiek van hoge kwaliteit. In de jaren zeventig maakte Steuler niet alleen vazen, maar ook tafellampen. De ontwerpen van Heiner Balzar zijn meestal abstract en in aardetinten vervaardigd. De designs van Cari Zalloni zijn vaak geometrisch en in wit, rood of blauw uitgevoerd. Zijn bekendste ontwerp is de rechthoekige vaas met de naam Zyklon. Ook het decor Facette is van Zalloni's hand. Steuler heeft nooit bloempotten gemaakt. Steuler was tot 1996 gevestigd in Höhr-Grenzhausen. Van 1994-1996 werd het keramiek gemaakt door de firma Tonart Ververs, maar door gebrek aan belangstelling sloot dat bedrijf in 1996. Steuler Fliesen GmbH, vanaf 1984 een zelfstandig onderdeel van Steuler, bestaat nu nog. Vanaf de Georg Steuler Strasse 175 in Höhr-Grenzhausen vinden nu tegels en producten als kunststof buizen en vuurvaste systemen hun weg naar industrie en particulier.
Signatuur: Steuler gebruikte zowel rode als witte klei.
Op de bodem staat een ST-monogram in reliëfdruk. Het woord Germany wordt niet gebruikt.
Stickers bevatten altijd een ST-monogram.
Site: http://www.steuler-fliesen.de/

8 opmerkingen:

  1. Hallo allen,

    Ik ben in het bezit van een koffie/thee servies van Steuler".
    Ik kan hier echter totaal niets over vinden!
    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen, cq. waar vind ik meer informatie?

    Alvast bedankt.

    zbouwman@planet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over serviezen is inderdaad weinig te vinden. Je kunt proberen te zoeken op ebay.de of andere online advertentiediensten of iemand serviesgoed aanbied en soms staat er daar wat meer informatie als de verkoper een kenner is.

      Verwijderen
    2. Ja, ik wel foto's van dat servies.

      Verwijderen
  2. Ik bezit een heel uitgebreid grijs/bruin (70-er jaren) ontbijt-, eet- en koffie/theeservies van Steuler, ontwerp Cari Zalloni, en zoek daar het melkstel (met oormokken) bij, maar inderdaad er is niets van te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeft u een foto van het servies? Ik wil wel berichtje plaatsen hier op de blog. Heb ik een mooie foto en u een kans op aanvulling (ook al is het een heel kleine!). Ik zoek zelf nog een rode soepkom van Jasba, dan combineer ik die twee speurders ;-)

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  3. Ik ben in het bezit van een zeer apart blauw koffie/thee servies zonder oren van Steuler.
    Ook ik kan hier niets van vinden, ook niet in het buitenland.
    Kan iemand mij helpen, hier meer informatie over geven?
    Foto's beschikbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op Facebook is er een West Germany Pottery groep en daar zitten heel veel deskundigen in, inclusief ontwerpers van het keramiek. Je kunt je daar aanmelden en dan de foto's plaatsen. Als je niet op Facebook zit, dan kun je de foto's ook naar mij mailen, dan plaats ik ze in de groep. rcvandam apestaart hotmail punt com

      Verwijderen