woensdag 12 december 2012

Inspiratie van vazenontwerpers: zie de overeenkomsten


Vele vazen en bloempotten lijken in vorm of glazurering sprekend op elkaar, maar zijn toch door een andere fabriek gemaakt. Hoe komt het dat dat fenomeen zo vaak voorkomt? Een lesje dubbelkijken.



Het artikel Seeing Double – Roth and U-Keramik op de blog Pots and Pots geeft de volgende vijf verklaringen:

  • Populariteit - Concurrerende vazenfirma's kopieerden succesvolle vormen of glazuren om zo een steentje bij te dragen aan hun eigen winstmarge.
  • Ontwerpers - De designers van de glazuren en vormen wisselden regelmatig van baan. Van de ene fabrikant naar de andere. Ook richtten eigenaren/medewerkers van de ene firma later in hun carrière (nog) (een) andere firma op.
  • Delen van mallen - Sommige maatschappijen gebruikten de mallen van een andere fabriek en maakten daar in eigen huis alleen een eigen illustratie (decor) voor.
  • Company buy outs – Als een fabriek ermee ophield, dan werden de mallen vaak gekocht door een ander bedrijf.
  • Toevalstreffer - De vele fabrikanten maakten zoveel series per jaar dat de kans op overeenkomsten natuurlijk ook groter werd.


Op de blog wordt als eerste voorbeeld de overeenkomst tussen Roth 4301 en de kleinere U-Keramik 1735/14 aangehaald. Er wordt geen reden voor de overeenkomst gegeven. Toeval? Overigens is onlangs duidelijk geworden dat dit model waarschijnlijk niet door Roth vervaardigd is, maar door Marei Keramik.

Roth 4301 en U-Keramik 1735/14
De tweede aflevering gaat over de gelijkenis tussen de befaamde Ruscha 303 en de Jopeko 404-12. Een geval van kopiëren om er financieel voordeel bij te halen.
Ruscha 303
Jopeko 404-12

Voor dit artikel is gebruik gemaakt van de rubriek Seeing Double op Pots and Pots.  Daar zullen in de toekomst vaker items met elkaar vergeleken worden. Leuk om te volgen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten