woensdag 3 juli 2013

Beroemde keramiekfabrieken: Eiwa, Sawa en Wekara


Sawa 348 15
Normaal in deze rubriek een beschrijving van slechts één firma, maar het werk van Eiwa, Sawa, en Wekara uit de jaren vijftig en zestig van de 20ste eeuw lijkt zo erg op elkaar dat precieze identificatie heel moeilijk is. Bovendien lijkt ook de sgraffito-productie van gigant Dümler & Breiden uit de jaren 1950-1965 veel op die van deze firma's.


Het werk van Dümler & Breiden - zie ook het artikel over de fabriek - is vaak eenvoudig identificeerbaar door de gekruisde zwaarden op de bodem. De ingekerfde patronen zien er vaak uit als textiel (stof).
Dümler & Breiden 216/20
Bodem Dümler & Breiden 216/20



SAWA KERAMIK
Periode: 1904-1992
Ontwerpers: Heinrich-Maria Müller.
Bijzonderheden: Sawa Keramik werd in 1904 in Ransbach-Baumbach opgericht door Franz Schwaderlapp. Het bedrijf maakte zeer hoogwaardig aardewerk. Enkele bekende decornamen zijn Andrea (1959), Köln (1959), Mallcorca (1961), Malta (1962) en Pisa (1962).
Signatuur: Sawa heeft vaak patronen die dieper zijn uitgesneden (sgraffito) dan de andere merken deden. Ook zijn de patronen complexer van aard. Het prettigste is dat Sawa hun producten vaak bestickerde en die stickers gingen/gaan er heel moeilijk af. Soms is nu nog slechts een deel van het label aanwezig (vooral het ESR gedeelte) en dat is dan voldoende om herkenbaar te zijn als een echte Sawa.


Goudkleurige Sawa sticker
Zilverkleurig Sawa label
Sawa vaas met merksticker
Sawa vaas met 'handgeschreven' merktekens 


EIWA-KERAMIK
Periode: 1956-1993
Ontwerpers: Leo Wagner, Rita Hamraub
Bijzonderheden: Eiwa-Keramik werd in 1956 opgericht door Erich Eisbach en Leo Wagner in Ransbach-Baumbach. Het bedrijf sloot zijn deuren in 1993. De belangrijkste ontwerpers waren Leo Wagner en Rita Hamraub. Alle vazen zijn handgemaakt. De meeste in sgraffito-stijo gemaakt van roodbruine klei.
Signatuur: Eiwa Keramik is meestal goed identificeerbaar, omdat op Eiwa vazen en bloempotten vaak de decornaam ingekrast op de bodem staat. Meestal gaat het daarbij om een vrouwenennaam; Andrea, Rita, Marina, Gabi, en Carolyn bijvoorbeeld. Later noemden ze ook vazen naar Griekse en antieke steden en nog weer later werden Europese steden als Oslo vernoemd. De meegebakken letters en cijfers zien er handgeschreven uit. De sticker van Eiwa lijkt erg op die van Sawa, maar Eiwa heeft geen 'kroontje'.
Eiwa 'Marina'
Bodem Eiwa 'Marina'
Eiwa 'Oslo'
Merksticker Eiwa


WEKARA
Periode: 1845-1972
Ontwerpers: onbekend
Bijzonderheden: Wilhelm Krumeich richtte Wekara in 1845 op in Ransbach-Baumbach. Vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw gebruikte Wekara rode klei voor de vazen in sgraffito-stijl. Wekara maakte ook veel bierpullen (met en zonder metalen deksel) en ook mosterdpotten. De bierpullen zijn grijs van kleur (zoutglazuur) en zien er uit als steen.
Signatuur: Wekara heeft als kenmerk dat ze het modelnummer en de woorden 'Western Germany' en 'Handarbeit' vrij diep inkerfden met een typografisch strakke letter (daar waar Eiwa er handgeschreven uitziet).
Wekara 92 20
Wekara 92 20

Meegebakken firmanaam
Fabriekssticker Wekara Keramik

Bierpul van Wekara uit de stad met het grootste bierfeest van het land in oktober
Bodem bierpul van Wekara

Helaas zijn de verschillen tussen de producten van deze firma's klein. Als etiketten of bodemaanwijzingen ontbreken, dan zijn Eiwa, Sawa en Wekara buitengewoon moeilijk uit elkaar te houden. Zeker als er ook nog ongesigneerd werk van Dümler & Breiden bestaat plus nog de productie van kleine firma's als Kule-Keramik bijvoorbeeld. Kule-Keramik maakte van 1952 tot eind jaren zestig in kleine hoeveelheden sgraffito vazen van roodbruine klei, die gelukkig meestal wel bestickerd waren.

Sticker van Kule-Keramik


Verder kijken
Gin-For's Odditiques education and research page for Sawa, Eiwa and Wekara


Geen opmerkingen:

Een reactie posten