zaterdag 24 november 2012

Interview met vazenontwerper Heinz Siery

Heinz Siery
De beroemde topontwerper Heinz Siery (85) is nog altijd creatief bezig en ook actief op Facebook op het West Germany Pottery-forum. Daar post hij niet alleen vele foto's van zijn werk, maar beantwoordt ook de vele vragen van zijn fans. Er zijn maar weinig interviews met vazenontwerpers online beschikbaar, terwijl er zeker veel belangstelling voor is. Daarom hier een Nederlandse vertaling en bewerking van enkele van zijn Facebook-posts. Speciaal voor de geïnteresseerden die niet op Facebook actief zijn en zo van een boeiend stuk vazengeschiedenis kennis kunnen nemen. Dit artikel wordt gepubliceerd onder goedkeuring van de heer Siery. Ook de foto's zijn met zijn toestemming herplaatst.



Het maken van een nieuw ontwerp voor een serie vazen ging (en gaat) niet over een nacht ijs. De designer heeft een grote verantwoordelijkheid, want het bestaan van de hele firma hangt van zijn werk af. Een model kan nog zo mooi zijn, als het decor erop het kopende publiek niet bevalt, dan heb je als bedrijf dat seizoen minder of geen inkomsten. Als je voor een grote firma werkt, kun je je niet uitleven in het maken van vazen naar eigen smaak in een oplage van één of enkele stuks. Als je niet in grote aantallen wilt produceren, dan moet je een eigen pottenbakkerij beginnen, maar rijk zul je daar niet van worden. Elke pottenbakker is je concurrent die tegen je strijdt om de gunst van de consument.


Een van Heinz Siery's nog altijd heel populaire model met oor uit 1958: 271-22 voor Scheurich (van Jo Je Bin's photostream op Flickr)
Modelleur Heinz Siery over het ontwerpen voor het grote publiek op het West Germany Pottery-forum op Facebook op 27 juli 2012: "Ik ontwierp ook niet altijd naar mijn eigen smaak, want ik had een grote verantwoordelijkheid voor de grote firma's waarvoor ik werkte en het personeel ervan. Van mijn ontwerpen hing af of er genoeg productieopdrachten kwamen of niet. Voor mij was dat een gigantische uitdaging, omdat de klant telkens wat nieuws wil zien. Maar het nieuwe mocht van de consument niet al te veel afwijken van het al vertrouwde en goed verkopende assortiment, anders werd het niet geaccepteerd door de klanten en dan zouden we een probleem hebben.
Vazenserie Hawai in de productcatalogus van Carstens uit augustus 1966
Dit dilemma speelde bij alle firma's waarvoor ik gewerkt heb: bij Fohr van 1953-1955, bij Scheurich van 1955-1959, bij Carstens van 1959 tot 1967 en daarna ook bij Ruscha. Vanwege een geschil over product- en verkoopsontwikkeling ben ik in 1967 bij Carstens weggegaan en naar Ruscha overgestapt. Een beslissing waar ik nog altijd blij mee ben. Drie jaar nadat ik bij Carstens vertrok, ging de firma failliet. Tot mijn pensioen in 1996 heb ik bij Ruscha gewerkt. Door mijn bemiddeling is Ruscha daarna door Scheurich gekocht.
Ruscha gemaakt door Scheurich

Scheurich maakt nu alleen nog bloempotten; ongeglazuurd en alleen bespoten met een laklaag. Een afschuwelijke bezigheid voor wat een topklasse keramiekfirma is. Maar goed, zelf heb ik brons als alternatief materiaal gekozen om dingen te maken.
De andere passie van Heinz Siery: brons. Titel: Verkörperung einer echten Liebe.
Sculpturen in Siery's tuin

Overigens heb ik ook een grote hoeveelheid koffie- en eetserviezen ontworpen, die daarna door de porselein- en steengoed-industrie gemaakt zijn als bijzondere series voor vakgroothandels.
Door Heinz Siery ontworpen servies voor de firma Carstens
Dat heeft mij veel plezier gebracht, omdat het niet alleen ook een hoge gebruikswaarde had, maar ook een bijzondere cultstatus door de kleine oplagen. En hoe staat het nu met de eetcultuur? Wie schenkt men vandaag nog een servies bij een huwelijk?

Keramieken mozaïek in tuin van de heer Siery
Ik ben blij en dankbaar voor mijn werkende leven en wen er langzaam aan dat er nu zo veel verzamelaars zijn die plezier van de dingen hebben die ik eens gemaakt heb en daar nu ook nog veel geld voor uitgeven. De vroegere verkoopprijzen staan op lijsten. Ik reken nog altijd in Duitse Marken, want daarmee heb ik van begin af aan goede ervaringen gehad (in tegenstelling tot nu met de euro)."
Tableau van basalt (3 meter) in tuin van Heinz Siery
Heinz Siery voor Carstens Luxus Serie (van Floh-Jo's photostream)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten