maandag 10 september 2012

Struinoogst (18): Piggy bank



In Duitsland bestaat sinds 2005 de zogenaamde piggy bank. Bij toeval stuitte ik in 2010 voor het eerst op dit fenomeen in Ransbach-Baumbach. Dat was zo'n geweldige ervaring dat we tijdens een vakantie in mei 2011 alle 14 vestigingen bezochten. En nu in september 2012 nog eens. Dat werd wederom een waar feest voor een vazenverzamelaar als ik. Maar ook voor wie van kleding, boeken, cd's en curiosa houdt, zal de keten met nu 11 filialen heel blij verlaten. 


Ik heb vorig jaar een 30 minuten durende film gemaakt over de winkelketen. Daarin kreeg de kijker te horen en zien wat de piggy bank is, waar ze te vinden zijn en wat er zo bijzonder is aan hun concept. Ook gaf ik een kijkje in de keuken (beter: badkamer) van een vazenverzamelaar en wat er verder voor leuks te doen en zien is in de plaatsen waar de winkels zitten. Helaas heeft deze film mijn blog nooit gehaald. De piggy bank gaf - nadat ze de film hadden gezien - geen toestemming voor openbare vertoning op YouTube, omdat zij niet willen dat er in de winkels gefilmd wordt. Onderstaand bord heb ik in de winkel zelf niet gezien... maar ik kreeg het per e-mail van de bedrijfleiding toegestuurd. Jammer, maar helaas. 
Daarom nu een verslag met foto's en dat mag wel ;-)

In september 2012 heb ik opnieuw alle piggy banks bezocht. In een jaar en vier maanden tijd zijn er vijf afgevallen en twee bijgekomen. Verdwenen zijn de vestigingen in Dormagen (Kölner Straße 41), Hagen (Elberfelder Straße 68), Haiger (Bahnhofstraße 55-57), Herdorf (Hauptstraße 28) en Ransbach-Baumbach (Haselstraße 5 - 7). Nieuw zijn die in Bad Kreuznach (Wilhelmstraße 23) en Koblenz (Moselring 5 - 7a).

Heel toevallig: in Bad Kreuznach, bij de laatste piggy bank die we bezochten, bleek de filiaalleider de voormalige beheerder te zijn van de gesloten vestiging in Ransbach-Baumbach. Mensen die vazen kopen in bulkhoeveelheden, blijven blijkbaar wel bij, want hij herkende ons nog en we kregen een kadootje toe van hem. Ik kan niet wachten om nogmaals een rondje te doen... ;-)

Het nu actieve elftal:


Schlossstrasse 21 in Neuwied
Moselring 5 in Koblenz
Eisfeld 2 in Bad Hersfeld
Lindenstrasse 2 in Fulda
Frankfurter Strasse 38 in Kelkheim
Schiede 20 in Limburg
Rosenstrasse 22-24 in Diez an der Lahn
Hauptstrasse 43 in Rennerod
Hauptstrasse 101 in Herborn
Karl-Kellner-Ring 38 in Wetzlar
Wilhelmstrasse 23 in Bad Kreuznach

En dit is een deel van wat ik heb gevonden en gekocht - er was veel meer, maar ja niet alles past in mijn collectie ; -)




Wie meer wil lezen over deze winkelketen kan de website bezoeken. Wie de piggy bank wil bezoeken: de meeste zijn op werkdagen open van 10.00-18.00 uur. Op zaterdag in ieder geval van 10.00-13.00 uur; sommige een uur eerder, sommige tot 3 uur later.


De 532 kilometer tussen de 11 vestigingen onderling kost al 6 uur en 48 minuten om af te leggen, plus de minstens 60 minuten kijktijd per winkel... dus reken maar uit hoeveel vrije dagen nodig zijn ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten